A megvilágosodás több
ezer éves keleti Nagy Hagyományainak útjai jól ismertek. A megvilágosodott, felébredett ember tulajdonságait gyönyörű leírásokból
ismerjük. E meghatározások közös jellemzője egy tudatosság, egy fejlődési út végső szintjének, állomásának pontos leírása. E szint
jellemzői egyszeri és statikus meghatározásúak. Több hagyományt
tanulmányozva Wilber Daniel P. Brown harvardi
pszichológusprofesszorral közösen írt, Transformations of
Conscioussness című könyvében megállapítja, hogy a
megvilágosodás jellemzői univerzálisak, a különféle
hagyományok leírásaiból a végső cél meghatározása azonos
mintázatot mutat.
Az integrál elmélet a humán fejlődéshez két utat rendel, a felnövés és a
felébredés útját. Mindkét utat, a pszichológiai
és a spirituális kibontakozást azonos fontosságúnak tartja, így a
megvilágosodás statikus meghatározása átalakul. A Nagy
Hagyományok tudatállapot szintekre épülő megvilágosodás meghatározása kibővül a tudatstruktúrák magasabb szintjeinek igényével.
Wilber az Integrál Meditáció könyvében ezt írja:
„a megvilágosodás általunk használt új és korszerűsített meghatározása […] egynek lenni a legmagasabb állapottal és a legmagasabb struktúrával, amely a történelem során az adott korban elérhető.”
Ez a meghatározás a megvilágosodást nem csak a tudatállapotok téningezéséhez, a meditációs-kontemplációs gyakorláshoz, hanem az adott korban elérhető legmagasabb tudatstruktúrához is köti. Az új meghatározás lehetőséget ad
esetleges újabb, ma mág fel sem tárt struktúrák és újabb tudatállapotok figyelembe
vételére. Így ez a meghatározás felhagy a korábbi meghatározás
statikusságával és a megvilágosodást a dinamikusan fejlődő,
mindenkori legmagasabb tudatossághoz rendeli. Napjainkban ez a nonduális tudatállapot szint és az integrál tudatstruktúra.
Egy szinttel „egynek lenni” azt is jelenti, hogy az előtte lévő szinteket meghaladni és az új szintbe foglalni. Az integrál-nonduális
tudatosság tartalmazza az összes 1. emeleti tudatstruktúra elemet
és egyikkel sem azonosul, valamint ébersége, tudatossága kiterjed a fizikai,
anyagi világra, a szubtilis valóságra, éber a tanú tudatosságra
és egyikkel sem azonosul.
Remélem, hogy sikerült kedvet csinálnom az eredeti könyvek tanulmányozásához. Az Ursus Libris kiadónál magyarul megjelent Intgrál Meditáció kötet nagyon jó összefoglalása a mai integrál modellnek és még hasznos tanácsokkal is ellátja az olvasót. Aki bővebben akar megismerkedni az integrál elmélet mai állásával annak az angol nyelvű Religion of Tomorrow Shambala kiadványt ajánlom.
Elkezdetem saját, Integrálszerelem című könyvem átdolgozását, mert át kell értékelnem pár következtetésemet. Az átdolgozott kötetben az új fogalmakat részletesebben bemutatom és felhasználom a szeretet integrál modelljének bemutatásakor, tervem szerint 2018. tavaszán.
* * *
Remélem, hogy sikerült kedvet csinálnom az eredeti könyvek tanulmányozásához. Az Ursus Libris kiadónál magyarul megjelent Intgrál Meditáció kötet nagyon jó összefoglalása a mai integrál modellnek és még hasznos tanácsokkal is ellátja az olvasót. Aki bővebben akar megismerkedni az integrál elmélet mai állásával annak az angol nyelvű Religion of Tomorrow Shambala kiadványt ajánlom.
Elkezdetem saját, Integrálszerelem című könyvem átdolgozását, mert át kell értékelnem pár következtetésemet. Az átdolgozott kötetben az új fogalmakat részletesebben bemutatom és felhasználom a szeretet integrál modelljének bemutatásakor, tervem szerint 2018. tavaszán.
Vége
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése