A létramodell egy posztmodern
elmélet arról, hogy az emberi tudatfejlődés univerzális, mindenkire
jellemző szakaszokkal leírható. A magzati kort, a születés
körüli időszakot, a csecsemőkort, a korai fejlődés, a
kisgyerekkor szakaszait, a serdülőkort, a fiatal felnőttkort, az érett felnőttkort kutatók százai tanulmányozták, és bár a kutatási
szempontok eltérőek – van aki az erkölcs, a kogníció, a hit, a
szükségletek, az értékrendek fejlődését figyelte meg és
fogalmazott meg modelleket – az elméletekben azonosságok
figyelhetők meg. A modellek általában 6-8 jól
elkülönülő fejlődési szintet különböztetnek meg. A kutatások
és elméletek egy része tartalmaz egy olyan szintet is, ami a
fejlődés személyiségen túli, transzperszonális jellemzőit írja
le. Az integrál elmélet ezt a szintet is tartalmazza, és Clare
Graves modellje alapján a személyiségfejlődés 3. emeletének
nevezi.
Néhány fejlődésvonal az integrál elméletből forrás: http://www.integralworld.net/helfrich.html |
A modern kor
személyiségfejlődési modelljei általában nem részletezik a
transzperszonális személyiségfejlődést. Azonban néhány kutató, például Maslow, Cook-Greuter,
Graves fontosnak tartották elméletükben megemlíteni: van egy
transzperszonális tartomány az emberi fejlődésben, de azt még
részletesen nem ismerjük, és e szint kifejtését a későbbi
kutatókra bízták. Az 1980-as években az integrál elmélet kidolgozói tovább léptek. A transzpeszonális
szinteket főképpen a Nagy Hagyományok (jóga, buddhizmus,
szufizmus, keresztény misztika stb.) megfigyelései, tanításai
alapján integrálták elméletükbe, így a meditatív-kontemplatív
gyakorlások, tudattréningek eredményeit a személyiségfejlődést
modellező létra 3. fő szintjével azonosították. Tehát a
nyugati pszichológiai fejlődés modelleket és a keleti tudatátalakító, meditatív iskolákat egyesítve egy új, integrált
modellt hoztak létre.
A fejlődés harmadik
emeletére helyezték a szubtilis élmények (belső látomások, testen kívüli élmények stb.), a szentség élmények (például hang- és fényélmények),
a forma nélküli valóság és a nonduális valóság
tapasztalásait, és ezzel e tapasztalatokat az elme működésével
összhangba hozva a személyiség pszichológiai kibontakozásának
csúcsaként definiálták. Nagyra tartották és mélyen tisztelték
a keleti hagyományokat, a modern kor szentjeit, a nyugati
fejlődésmodelleket is elmélyülten kutatták, és úgy négy
évtizeddel ezelőtt az integrál elméletben harmónia állt össze.
A transzperszonális tartományban Sri Aurobindo, XX századi indiai
filozófus négy tudatszintet írt le, a Mahamudra meditáció tanítása is négy
fázist említ a meditatív kibontakozás útján. A modern kor nagy
misztikus szerzője, Evelyn Underhill a keresztény misztika elmélyülési útján három váltó pontot, tehát
négy szakaszt ír le Misztika című könyvében. Aurobindo
elmeszintjei, Underhill szintjei többségében azonosságot
mutatott. Az integráció készen állt.
Az elméleti harmónia nem
sokáig tartott. Az integrál elmélet alkotói hamar nehéz
kérdésekkel találkoztak: valóban azt gondoljátok, hogy ha
valakinek olyan spirituális élményei vannak, mint amit például
Keresztes Szent János leírásaiból ismerünk, az már végigment
Graves 8 fejlődési szintjén vagy Loevinger egófejlődési fázisain? Nehéz helyzetbe kerültek a megvilágosodással
kapcsolatban is. Ha a megvilágosodás a nonduális elme szintje - ami az integrál elme után következik - és a
tudatfejlődés csúcsa, akkor hogyan lehetséges kétezer, kétezer-hatszáz évvel ezelőtti megvilágosodott, felébredett mesterekről beszélnünk, amikor még
az integrál elme a bolygón meg sem jelent?
Ken Wilber és Dr Alan
Combs szinte egy időben jutott arra a felismerésre, hogy a humán
fejlődés transzperszonális elmeszintjeivel azonosított
tudatjellemzők, a durva/fizikai/anyagi, a szubtilis, a kauzális, a
tanú, a nonduális tudatjellemzők nem a tudat struktúrái,
amilyeneket az összes személyiségfejlődést feltáró modern
pszichológiai modell leír (Leovinger egófejlődési, Kohlberg
erkölcsi fejlődési, Beck, Cowen SpirálDinamika modellje stb.),
hanem a tudat állapotai. A két tudatjellemző összekeveredett. Húsz év elmélyült elemzései, kutató munkája volt szükséges ahhoz, hogy tisztán felismerjék a különbözőséget. A tudatállapotok a Bal Felső kvadráns belső (1. zóna), míg a tudatsruktúrák ugyanennek a kvadránsnak külső (2. zóna) aspektusai. Wilber rájött, hogy tévedés volt a tudatfejlődés strukturális
szintjeihez illeszteni a tudatállapotok szintjeit.
Wilber
a 2006-ban megjelent Integral Spirituality könyvében így ír
ezekről az időkről:
„Kétszeresen is megtévesztett bennünket, hogy a kentaur és a vizió-logika szint felett 3-4-féle magasabb tudatstruktúra van, és ezek a tudatstruktúrák a 3-4-féle magasabb tudatállapothoz nagyon hasonló karakterűnek tűntek, szinte lehetetlen volt azokat megkülönböztetni. Bár minden adat, tény ott volt az orrunk előtt, az egybeesés miatt a Wilber-Combs mátrixot nagyon nehezen vettük észre.”
Néha
valóban zavarba ejtően hasonlóak a különböző modellekben leírt
tudatjellemzők. Ha csak a végeredményt tanulmányozzuk, akkor a
struktúrák és az állapotok könnyen összekeverhetők. Például
Cook-Greuter egófejlődés modelljének kilencedik szintje a
konstruktum tudatos ego. Ezen a magasan fejlett szinten az egyén rájön, hogy egója egy konstruktum, realizálja
egója tulajdonságait. A tudat ezen a fejlettségi szinten képessé
válik az egóra tárgyként nézni. Ránéz ahelyett hogy keresztül nézne rajta. Ez az eredmény megjelenik a kauzális (oksági) tudatállapot szinten is. A tudatállapotok edzésével
elérhető olyan tudatállapot szint, amikor megszűnik az anyagi
világgal és a személyiséggel való azonosulás, az egyén
képes tanúként tekinteni a fizikai, szenzomotoros valóságra és képes személyiségét is meghaladva tárgyként tekinteni egójára.
Csak az eredmény hasonló, a hozzávezető utak és az úton
megszerzett kompetenciák alapvetően különbözőek. Az egyéni
egófejlődés konstruktum-tudatossága egy magas komplexitású
tudatműködés, a pszichológiai felnövés eredménye. Az egyén
tanú tudatossága az anyagi világgal és a személyiséggel való
azonosulást meghaladó, megszilárdult tudatállapot szint, amelynek
kialakulásához a tudatstruktúráknak – mai ismereteink szerint –
nincs köze.
Wilber
az integrál pszichológia és integrál spiritualitás terén ma az
egyik legfontosabb szempontnak tartja a tudatstruktúrák és a
tudatállapotok megkülönböztetését. Mindkét tudat ismérv a BF
kvadránshoz tartozik, az ember egyéni-belső jellemzője. A
tudatállapotok első személyű, közvetlen, introspektív élmények (1. zóna),
míg a tudatstruktúrák harmadik személyű, közvetett úton,
kívülről tanulmányozható tudat szerveződések (2. zóna).
Összefoglalva: a tudatstruktúra szintek fejlődése egyre
komplexebb, egyre bonyolultabb szerveződések, egyre összetettebb
relatív valóságok megjelenését jelenti; a tudatállapot
szintek fejlődése egyre finomabb, egyre egyszerűbb tárgyakat
tartalmazó, a relatív valóságok Abszolút Alapjához vezető utat
jelenti.
A
következő fejezet: A 2D fejlődésmodell új elemei I.
(Folyt. Köv).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése