1936-ban
József Attila először szerelmével, majd agresszív
fenyegetéseivel kezdte ostromolni analitikusát, Gyömrői Editet.
Az év végén Gyömrői átadta a terápiát Bak Róbert
pszichiáter-pszichoanalitikusnak, közben rövid időre Eisler
Mihály József is kezelte a költőt.
Gyömrői
későbbi interjúiban egyértelműen hárítja a József Attilával
való találkozás számára inkább kellemetlenségeket hordozó és
okozó élményét, visszamenőleg kissé túlhangsúlyozva saját
analitikusi semlegességét.
Vezér
Erzsébet interjúja Gyömrői Edittel:
„Szerelem:
nem volt az szerelem. Hogy mondják magyarul: transference? Átvitel.
Átruházás. Az analitikus egy neutrális senki, olyan mint egy
ruhafogas, amire az összes meglevő kabátokat ráakasztják. Az
összes régi érzéseket az analitikushoz kapcsolják és végigélik.
Ezért tudjuk megtanulni, mi történet a beteggel. – A versek, az
nem én voltam. Rólam nem tudott semmit. Az érzelem az anyjához
kötődő érzésnek az ismétlése volt.”
A szerelem és a szeretet fogalma jól
elkülönül József Attila analitikusa, Gyömrői Edit iránt érzett
szerelmében. Áhítja a szeretetet miközben szerelmesnek vallja
magát. A szerelemmel áhítja a szeretetet. Szereti Editet, olvasható
analitikusához írt vereseiből. Ez a szeretet
nem egyéb, mint a költő deficit-érzése, illetve annak
lehetőségnek érzése, hogy ezt a deficitet, hiány érzetet Edittel
meg lehet szüntetni. Edit ezt is teszi, hiszen dolgozik Attila
deficitjén, meg akarja szüntetni. Ezt érzi Attila, s mivel tetszik
is neki a nő, ezért egyre erősebben lángoló szerelmet érez.
Igen ám, de:
Edit pénzért teszi, megbízásos
alapon, szakmailag elkötelezve. Bár sokra tartja kliensét, a
terapeuta viszontszerelme nem lép működésbe, hiszen Edit erre
nem alkalmas alany, vőlegénye van, gondolom szeretetben él.
Attilára ez cseppet sem jellemző, ő dühödten csapkodva követeli
Edittől önmaga leszakadt énrészeit, a hiányt, amit édesanyja szeretethiánya jelentett. Követelheti, mert terapeuta Edit azt mondja, nála ott a
kulcs ehhez, tehát Attila a csinos, meleg sugárzású nő által
hatalmas szerelemre gerjed. De ez nem tart sokáig, haragba, sőt
gyűlölködésbe csap át az érzelmi energia, mivel Edittel nem
alakulhat ki a szeretetteli együttlét. Azért sem, mert Edit
analitikus és mint ilyen eleve levetkőztetve kapja meg kliensét,
másodszor meg nincs is abban a deficit helyzetben, hogy szerelmes
lehetne bárkibe, akár Attilába.
Egyértelmű a végkifejlet: Edit
megszabadul Attilától, Attila lehet, hogy rosszabb passzból
folytatja, mint Edit előtt, folytatja, amíg bírja a gyengülést.
***
József Attila Vágó Mártához írt
leveléből részlet, 1928. szeptember 28. :
“… az
éjjel azt álmodtam, sakktábla vagyok és te vagy a 32 figura, azaz
hogy te vagy a sakktábla és én a figura. Már nem tudom kik,
milyen hatalmak játszottak velem, de oly erélyesen csapkodtak
hozzád, hogy nekem is fájt. Állandóan valami fontos
figura-elememet ütötték ki, mindig fogytam, fogytam, de végül a
világos figurák megmattolták a sötéteket. Aztán azok a bizonyos
hatalmak összeszedtek, kiütött részeimet és a győzteseket meg a
legyőzötteket egyként, komplett 32 figuraként aztán visszaraktak
beléd. Aztán téged összecsuktak és – katt bekattintottak.”
A 23 éves költő szerelmének írt sorai. Egy álomba kódolt szerelem leírás. Az álom, a szerelem kifejezetten nehezen meghatározható fogalmát, tárgyakkal megszemélyesítve, cselekvéseket segítségül hívva meséli el.
Induljunk ki innen: a szerelem két ember
eggyé olvadás szükségesség érzése, amely érzelmet az
elszenvedett sérülések okozta hiány hoz létre, illetve táplál.
Az álomban: az eggyé olvadás: a “Márta” dobozban az “Attila”
figurák, (vagy fordítva – szinte mindegy, hogy az “egyben” ki
kicsoda, hiszen már egyek!), a hiány: a figurák, a “bizonyos
hatalmak” erélyes csapkodásával előidézett, fájdalommal
kísért fogyása, a figurák kiütése. A beteljesült szerelem
vágya: amikor helyreáll a teljesség érzete: a kiütött részek
visszanyerik helyüket – a “Te”-ben, a dobozukban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése