Divatos téma, sokat találkozom vele.
De most nem arról szeretnék írni, hogy mi a valódi szeretet, mert
arról nem is tudok már. Arról szeretnék írni, hogy miért is nem
tudok már arról írni, hogy mi a valódi szeretet.
A válasz egyszerűen összefoglalható:
szerintem nincsen olyan, hogy valódi szeretet. A valódi
megfogalmazása nem lehetséges, így írni sem lehet róla.
Legalábbis én már nem látok valódit, csak sokfélét.
Ezért nem lehetséges az egyféle, akár
valódi, akár nem valódi szeretetet megragadni, mert mindenkinek
más és más fogalma alakul ki erről a roppant összetett
fogalomról. És még egy kialakult szeretetértelmezés sem állandó, az
egyén fejlődése során többször is megváltozhat.
Én azt állítom, hogy a valódi
szeretet fogalma egy valódi illúzió.
A valódit megfogalmazni csak
tévedéssel lehet. A tévedés nem a meghatározásban rejlik, hanem
a kizárólagosság keresésében.
A tévedés alapja a „valódi”
keresése, a valóság megragadásának – amúgy tisztességes,
mégis szükségképpen tévútra vezető – vágya. Az objektív
valóság leírásának vágya. Ez jellemzi a tudományt is: az
objektív valóság megfigyelésének, megmérésének,
összefüggéseinek leírásának vágya. És a filozófust is:
szeretné meghatározni, mi is történik velünk. Objektíven, tehát
önmagától teljes mértékben függetlenítve szeretné a
szubjektum meghatározni, hogy például, mi a valódi szeretet.
Sokan leírták már, hogy ez nem
lehetséges. A meghatározásban benne rejlik az, aki meghatároz. A
mérés eredményébe bekerülnek a mérés körülményei, eszközei.
A mérés sohasem lehet pontos, csak elhanyagolhatóan pontatlan.
Ugyanígy egy eszme, vagy egy meghatározás sem lehet teljesen
független a meghatározó személyétől. Sőt, a tapasztalatom az,
hogy az elvont fogalmak használata, vagyis az elme termékei erősen
szubjektívek. A torzítások törvényszerűek és jellemzik az
alkotót és történelmi korát. Nincs ezzel semmi baj, csak tudnunk
kell róla.
***
Az emberi tudat fejlődése során –
egy meghatározható ponton – vágyakozik arra, hogy az őt
körülvevő világnak meghatározza az egyedi, kizárólagos
vonásait. Emellett arra is jogot formál, hogy megmondja mi a jó és
mi a rossz, tehát a minősítések vágya is jellemzi. Fontos
kiemelni, hogy ez a vágy a tudat fejlődésének elhagyhatatlanul
fontos szakasza. E lázadó, szabadságkereső, elszakadni akaró,
mégis a másságot tisztelő, igazságkereső vágy nélkül nem
lehet elérni az ezt meghaladó tudatszintet.
Gyerekkorban az értékek szolgai
követése után a kamaszkor lázadására jellemző működés ez.
Megmondani a tutit, a valódit, az igazit. Ez a racionális tudat
jellemzője. A lineáris logika diadala. A felnőttek többsége bele
is ragad ebbe a működésbe. Feltéve, ha idáig eljut, mert sokan
még ezt a lázadó szintet sem érik el. Megragadnak a beolvadó
hittel jellemezhető, szabálykövető, szabadságot alapjaiban
elfojtó tudatszinten. Ez a dogmákon alapuló, kizárólagosságot
megkövetelő, a másságot elutasító tudatosság.
Ahhoz, hogy egy tudatszintet meghaladhassunk, előbb alaposan meg kell azt ismernünk, legjobb ha saját élménnyel megéljük. Például ahhoz, hogy apámat felnőttként szerethessem, előbb egyszer-kétszer kamaszfiaként jól el kell küldenem a melegebb éghajlatra, legalábbis magamban mindenképpen. Ebből nőhet ki az apám megismeréséből és későbbi elfogadásából táplálkozó szeretetem, amire már nem a hiány vagy a harag energiái telepednek rá, hanem a végtelen, a lenyugodott, a szelíd mosoly. Mosoly őreá, mosoly magamon.
***
A valódi meghatározásának
vágyát csak kevesen képesek feladni. Annak a belső szükségesség
érzésnek kell elhalványulni, ami a valódi meghatározásának
vágyát táplálja. A tudat fejlődésének egy magasabb szintje ez,
amikor felfedezzük, és tudva tudjuk, hogy a világ sokféleségének
milyen hatalmas értékei vannak. Amikor a békés sokféleség
gyönyörködtet.
Eltűnik a hit, elhalványul a valódi
keresésének vágya, és észrevesszük a sokféleség csodáit.
Tudatosul, hogy nincs egyféle valódi, csak sokféle, vagyis
rájövünk, hogy tulajdonképpen mindegyik valódi. Mert annak
valódi a valódi, akié éppen a valódi. Mindenki valódija csak a
saját valódija. Nincs ezzel sem semmi baj, csak tudnunk kell erről
is. Sajnos mindmáig tanúi vagyunk annak, amikor az egyik valódi
kiírtja a másik valódit. A legmélyebben ez mutatja meg, mennyire
nincs egyféle valódi.
Tudom, hogy ezek a sorok is csak egy
lehetőséget takarnak és egyáltalán nem a valódit. Tudatosult,
hogy innen is van feljebb és tökéletesebb, és még ennél is
megismerhetőbben másféle „valódi”.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése